• Koelwagenombouw
  • Vriesombouw bestelwagens
  • Thermo en pharma
  • hygiene ombouw
  • Laadruimtebescherming
  • carrosserie bescherming

Handleiding koelwagen

Deze handleiding heeft betrekking op de door ons geleverde

  • Koel-ombouw
  • ATP koel- vries-ombouw
  • Thermo / Pharma -ombouw
  • Isotherme carrosserie- opbouw
  • Hygiene-ombouw
  • Laadruimte-bescherming-ombouw

Gebruikershandleiding

Om optimaal profijt te hebben van deze kwaliteitsombouw adviseren wij u eerst alle bijgevoegde handleidingen, zowel van het door ons geleverde product als van andere leveranciers, aandachtig te bestuderen.

Hygiënische reiniging van de op-ombouw

U kunt de op-ombouw met alle gangbare schoonmaakmiddelen die u normaal gebruikt reinigen.
Hardnekkige vlekken zijn voorzichtig te reinigen met een beetje aceton.

  • Pas op met een hogedrukspuit – vermijdt extreem hoge watertemperaturen
  • Spuit niet van dichtbij op kitnaden en afwerkingsranden
  • Spuit niet in- of op openingen van sloten en dergelijke
  • Spuit niet op geleidingen van deuren cq. schuifdeuren
  • Spuit niet in de verdamper van het koelsysteem
  • Spuit niet van dichtbij op binnen- buitenverlichting
  • Spuit niet van dichtbij in (dak) ventilatoren, verwarmings- en of luchtkanalen
  • Let op dat de aangebrachte syphon (waterafvoer) niet verstopt zit.

Sluiten / openen van deuren

Betreffende bestelwagens

  • Het sluiten van de deuren dient beheerst te gebeuren
  • Sluit de deur op normale wijze tot het punt waar hij in het slot moet vallen, vanaf dit punt duwt u de deur beheerst verder dicht  
  • Doordat uw auto waterdicht is gepolyesterd of gecoated met een polyurea of hybride coating is de normale ventilatie uit de laadruimte verdwenen --  de deur valt niet meer vanzelf dicht doordat er een drukopbouw van lucht in de laadruimte gaat plaatsvinden – scharnieren en sluitmechanisme kunnen hierdoor worden beschadigd!

Betreffende carrosserie-opbouw:

  • Houdt de deuren bij openen / sluiten goed vast; vooral bij 'stormachtig' weer kan de deur uit uw handen slaan; behalve persoonlijke ongevallen kan hierdoor schade ontstaan aan scharnieren, sluitingen en kunnen openstaande sluitingen van 'power-braces' zij-wandschade veroorzaken (gaten in de zijwand)
  • Gebruik deurvastzetters om de deur bij openen te borgen

Onderhoud van de op-ombouw

  • Reinig het voertuig regelmatig en zo goed als mogelijk
  • Laat schade zo snel mogelijk repareren
  • Behandel rubbers van deuren regelmatig met glycerine of gelijkwaardig materiaal
  • Vraag uw dealer regelmatig lagering en afstelling van de deuren te controleren

Onderhoud van opbouw-elementen

  • Let op het onderhoudschema van een eventueel aanwezige koelunit, verwarming, laadklep, ventilatiesysteem, etc.
  • Ieder koelsysteem heeft minimaal 1x per jaar onderhoud nodig; vanaf …. Kg koelmiddel is dit zelfs wettelijk verplicht, zie logboek gegevens
  • Iedere laadklep dient voor de CE- machine-richtlijnen ieder jaar wettelijk L.P.K (Laadklep Periodieke Keuring) gekeurd te worden; laat voor het goed functioneren meteen een onderhoudsbeurd uitvoeren.

Wat moet in het voertuig aanwezig zijn

  • Bij iedere koelinstalatie wordt een logboek uitgegeven; ingevolge de wettelijke 'Regeling Lekdichtheid Koelinstallaties 1994' dient u deze handleiding ALTIJD bij de koelinstallatie te bewaren, bij controle door functionarissen van de daartoe bevoegde overheidsinstanties dient u op verzoek deze te tonen
  • Bij iedere laadklep wordt een L.P.K keuringsformulier (idem als de A.P.K) afgegeven; deze dient te allen tijde in het voertuig aanwezig te zijn
  • Heeft u een ATP- koel of vries op- of ombouw ?; het orginele ATP certificaat van de R.D.W dient te allen tijden in het voertuig aanwezig te zijn

Instructie

  • Geef uw personeel welke met het voertuig rijdt de tijd om alle handleidingen te bestuderen.
  • Heeft u een koelmachine en- of verwarmingssysteem aangeschaft en u heeft eigenlijk maar 1 temperatuur-instelling nodig voor het gehele jaar van de laadruimte-temperatuur en er rijden verschillende chauffeurs op deze auto? Ons advies is zelf de temperatuur instellen en uw personeel instrueren van de bedieningseenheid af te blijven ( plak het desnoods af zodat alleen de laadruimte-temperatuur is af te lezen ); u weet hoe het gaat, er zitten knopjes op het bedieningselement, iedereen wil dit proberen en voordat men het weet ontregel je het systeem waardoor de koeling niet meer werkt; het gevolg is, de koeling valt uit en u kunt naar een service-station voor hulp.
  • Gebruik het systeem waarvoor het bedoeld is;
    Een koelwagen is om te koelen; gebruik deze ook als koelwagen; veel koelmachines kunnen de laadruimte ook naar temperaturen onder de 'nul-graden' koelen/vriezen maar daar is de koelombouw niet voor bedoeld, voor veel producten onder de 'nul-graden' heeft u volgens de HACCP-wetgeving (meestal voor –20°C, diepvriesproducten) een ATP ombouw nodig.
    Een laadklep is om lasten te heffen en te laten zakken; het  is geen 'sneeuw-schuiver'; let op de maximale hefcapaciteit en het last- zwaartepunt.

Storing

Neem bij storing zo snel mogelijk contact op met de producent / leverancier van koeling, laadklep, verwarming of andere opbouw-elementen; in de handleiding van het desbetreffende product vindt u het dichtstbijzijnde service-adres of neem contact met ons op.
Ga niet zelf 'op onderzoek' uit; door de moderne voertuig-electronica (cam-bus systeem) maakt u, zeker als u niet precies weet wat u doet, al heel snel kortsluiting; gevolg is vaak een defecte 'boordcomputer' (prijsindicatie vanaf € 2.000,-).

Schade

  • Neem bij een eventuele schade zo spoedig mogelijk contact met ons op of met uw dealer voor reparatie.
  • In verband met vochtindringing dient een schade aan wanden of vloer zo spoedig mogelijk te worden gerepareerd – het risico op vervolgschade is zo kleiner.
  • Heeft u schade aan een wand, vloer, dak, deur of kopwand; plak deze z.s.m af met bijvoorbeeld 'Duck-Tape' of een andere gelijkwaardige watervaste tape. Vochtindringing wordt zo tot een minimum beperkt.

Tips

  • Laat deuren tijdens laden en lossen zo kort mogelijk open – zo verliest uw laadruimte de minste koude.
  • Laadruimte en koelmachine zijn zo vervaardigd om de ingebrachte temperatuur te handhaven; niet om terug te koelen! – inladen van goederen op de juiste temperatuur - gebruik eventueel de standkoeling (nachtkoeling) zodat de laadruimte bij inladen de juiste temperatuur heeft. 
  • Bij veel deuropeningen tijdens laden/lossen; hang eventueel een plastic lamellen gordijn voor de deuren.
  • Plaats lading wanneer mogelijk laag en breed op de vloer en tegen het kopschot – voorkom een te hoge en smal gestapelde lading.
  • Plaats en gebruik eventueel een lading-bindrail met een vastzetstang of stuwbalk.
  • Werk met ladingstangen – vermijd het gebruik van spanbanden!
  • Let op met scherpe randen en uitstekende delen i.v.m. beschadiging van de wanden en vloer.
  • Gebruikt u de koeling maar in een bepaald korte periode per jaar; laat deze toch regelmatig draaien, al is het maar 1x in de week; het voorkomt problemen met de aandrijving van de koelunit, compressors, leidingwerk etc., zeker bij 'direct-drive' aangedreven modellen; het kost u geen extra brandstof maar het systeem blijft in goede conditie.

Joomla! Debug Console

Session

Profile Information

Memory Usage

Database Queries